Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

umów termin
realizacji usługi

+48 508 233 000

Przyczyny i objawy usterki uszczelki pod głowicą

Uszczelka podgłowicowa jest elementem narażonym na najbardziej niekorzystne warunki pracy, oraz gwałtowne zmiany temperatur. Jej awarie zdarzają się dosyć często, a wymiana powinna odbywać się w serwisie specjalizującym się w wymianach drobnych elementów. Awaria uszczelki pod głowicą daje pewne objawy, które mogą pomóc zauważyć problem i zabrać samochód do serwisu.

Jakie są najczęściej występujące objawy usterki uszczelki pod głowicą?

Rozpoznanie awarii uszczelki pod głowicą nie jest łatwym zadaniem, ponieważ objawy, które ją zwiastują, mogą wiązać się również z innymi problemami z autem. Z tego powodu, przed wykonaniem naprawy warto dokładnie sprawdzić wszystkie możliwe powody zaburzeń pracy pojazdu w warsztacie samochodowym. Pierwszym z objawów, które mogą świadczyć o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą jest nierówna praca silnika, kiedy jest zimny. Kiedy silnik nagrzeje się do odpowiedniej temperatury, charakterystyczny dźwięk, przypominający klekotanie zanika.

Kolejnym objawem uszkodzenia uszczelki pod głowicą jest ubytek płynu chłodniczego. Podobnie jak nierówna praca silnika, może, ale nie musi zwiastować uszkodzenia uszczelki podgłowicowej. Następną rzeczą, która może być spowodowana  uszkodzeniem uszczelki jest pojawienie się białego osadu pod korkiem wlewu oleju oraz biały dym wydobywający się z rury wydechowej podczas pracy na zimnym silniku. Pojawienie się tego dymu w okresie letnim pozwala na założenie, że uszczelka pod głowicą wymaga wymiany.

 

awaria uszczelki

Jakie są najczęściej pojawiające się przyczyny uszkodzenia uszczelki pod głowicą?

Uszczelka pod głowicą jest zaprojektowana w taki sposób, że powinna wystarczyć na cały okres eksploatacji pojazdu. Jednak rzadko kiedy samochód nie wymaga wymiany uszczelki przez cały okres jego użytkowania. Uszczelka podczas swojej pracy poddawana jest działaniu wysokiego ciśnienia oraz bardzo dużym wahaniom temperatur. Naprężenia powstające w elementach sąsiadujących z uszczelką dodatkowo przyspieszają tempo jej zużycia.

Najczęściej spotykanymi przyczynami szybkiego zużycia uszczelki pod głowicą są błędy konstrukcyjne silnika, materiał z którego wykonana jest uszczelka oraz zaniedbanie. Brak regularnego serwisu ma ogromny wpływ na stan uszczelki pod głowicą. Zła regulacja instalacji gazowej czy wtryskiwacze wymagające wymiany powodują zwiększoną temperaturę spalania, a w konsekwencji – uszkodzenie uszczelki. Niektóre silniki skonstruowane są w taki sposób, że uszczelki poddawane są działaniu ogromnego ciśnienia. W takim układzie awaria uszczelki jest nieunikniona.

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą może być spowodowane również nieodpowiednim użytkowaniem samochodu. Spora eksploatacja pojazdu na zimnym silniku, brak diagnostyki oraz ignorowanie pojawiających się usterek również może zakończyć się uszkodzeniem uszczelki pod głowicą, co wiąże się z dosyć skomplikowaną i kosztowną wymianą.