Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

umów termin
realizacji usługi

+48 508 233 000

Kiedy naprawiać, a kiedy wymieniać opony samochodowe?

Opony samochodowe to ważne elementy, które decydują o naszym bezpieczeństwie. Niestety, ponieważ stykają się z powierzchnią drogi i to przy dużej prędkości, są narażone na poważne uszkodzenia. Jak rozpoznać kiedy opona nadaje się do naprawy, a kiedy konieczne jest jej wymienienie? Temat ten omawiamy w naszym artykule.

Kiedy warto naprawić oponę?

Naprawienie opony jest korzystną cenowo opcją, z której warto skorzystać. Ocenę sytuacji, czyli stwierdzenie, czy opona nadaje się do naprawy, należy jednak powierzyć specjalistom. 

Naprawa opony jest możliwa m.in. w przypadku:

  • przecięcia ścianki bocznej, które objawia się odstającym kawałkiem gumy (oczywiście o ile przecięcie jest powierzchowne),
  • wgłębienia ściany bocznej (konieczna jest ocena stanu opony wykonana przez wulkanizatora),
  • niektórych przebić (należy jednak pamiętać, że nie należy naprawiać opon, które mają wysoki indeks prędkości – 240 km/h i większy – oraz opon, w których powstało głębokie uszkodzenie,  
  • tzw. wyząbkowania – opona co prawda powoduje zwiększony poziom hałasu, ale w większości przypadków może zostać naprawiona.

Kiedy naprawa opon jest niemożliwa?

Należy jednak pamiętać, że kluczowe znaczenie ma bezpieczeństwo. Opona musi być sprawna, solidna i możliwa do zastosowania w każdych warunkach. Oznacza to, że nie zawsze możliwa jest jej naprawa. 

Kiedy należy wymienić oponę? Przede wszystkim wtedy, gdy jest ona użytkowana przez wiele lat i dobiega końca okres jej żywotności. Nie należy także naprawiać opon, które były już wielokrotnie uszkodzone i nie gwarantują pełnego bezpieczeństwa.

Nie wolno naprawiać opon:

  • na których pojawiają się wybrzuszenia, 
  • których nie da się wyważyć,
  • takich, na których pojawiają się nitki kordu,
  • w których bieżnik jest mocno zużyty po jednej ze stron,
  • które zostały uszkodzone chemicznie (nie wiadomo, jak zachowa się guma).